چای سبز

چای سبز

خلاصه‌ای بر فواید چای سبز

این نوشیدنی از برخی جهات می‌تواند سالمترین نوشیدنی موجود در این سیاره باشد. و همه‌ی کسانی که در تمام این سال‌ها در مورد مزایای چای سبز داد سخن داده‌اند، حق داشته‌اند!

دست کم، بیش‌تر آن‌ها.

ثابت شده‌است که این چای عملکرد مغز را بهبود می‌دهد و از بروز مشکلات حافظه‌ی ناشی از بالا رفتن سن جلوگیری می‌کند. چای سبز همچنین به جلوگیری از سرطان کمک می‌کند و ماده‌ای فعال است که در بیش‌تر رژیم‌های غذایی کاهش وزن گنجانده می‌شود.

آنتی‌اکسیدان‌ها، دیگر نکته‌ی مثبت در رابطه با چای سبز هستند. در واقع این چای از آنتی‌اکسیدان ساخته شده‌است. به معنای واقعی کلمه!

دیگر مزایای چای سبز عبارتند از بهبود وضعیت سلامت دندان‌ها و افزایش ایمنی بدن. این چای همچنین می‌تواند به درمان دیابت کمک کند.

خوب داستان را متوجه شدید، نه؟ این چای مزایای متعددی دارد!

اما یک نکته‌ی دیگر وجود دارد که ممکن است فراموش شده باشد. برای من نیز اتفاق افتاد. عوارض جانبی! چیزهایی درباره‌ی چای سبز که مجاز به دانستن آنها نبوده‌اید.

مطلب مرتبط: ۵ دلیل که باید چای سبز بنوشید

چای سبز چه‌طور می‌تواند برای شما بد باشد؟

در مرحله‌ی اول، باید درباره‌ی کافئین صحبت کنیم. چای سبز چای است و مثل هر چای دیگری، حاوی کافئین است. این چیزی است که ما باید در ابتدای بحث قبول کنیم. مصرف بیش از حد کافئین با عصبانیت، لرزش و اضطراب مرتبط است. و افرادی که به عدم تحمل کافئین مبتلا هستند، بیش‌تر رنج می‌برند – آنها علائم را حتی با مصرف مقدار کمی‌کافئین (یا چای سبز) تجربه می‌کنند.

همچنین، چای سبز می‌تواند به توانایی بدن شما برای جذب آهن آسیب وارد کند. و این خود یک مشکل است. کمبود آهن می‌تواند مجموعه‌ای کامل از مشکلات جدی را برای‌تان به ارمغان بیاورد. قطعا شما چنین چیزی را دوست ندارید. چای سبز همچنین با برخی از داروها تداخل ایجاد می‌کند و پیامدهای آن به صورت دردناکی ناخوشایند است.

یک مطالعه که در دهه‌ی گذشته صورت پذیرفت، نشان داد که ارتباط بین چای سبز و پیشگیری از سرطان ضعیف و متناقض است. این نتیجه در مورد زوال عقل و آلزایمر نیز صادق است.

مطلب مرتبط : خواص چای سبز: ۳۰ فایده چای سبز برای سلامتی،‌لاغری، زیبایی و درمان

مطالعه‌ی دیگری نشان داد که رابطه بسیار ضعیفی بین مصرف چای سبز و کاهش یافتن سطح کلسترول وجود دارد.

به هر روی شما متوجه منظور ما شدید، این‌طور نیست؟ تناقضات فراوانی در این رابطه وجود دارد.

مصرف بیش از حد چای سبز می‌تواند منجر به دریافت کافئین زیاد شود که بی‌خوابی، ناراحتی معده، لرزش، بی‌قراری و غیره را به دنبال دارد. البته، در افرادی که تمایل دارند به طور ناگهانی مقداری زیادی از این چای را مصرف کنند، این مشکل برجسته‌تر است. به عبارت دیگر، اگر شما نسبت به کافئین حساس هستید، بیش‌تر به این عوارض جانبی حساس هستید. مطابق با مطالعات صورت‌گرفته، تا ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز برای بیشتر بزرگسالان بدون خطر است. که این مقدار در ۴ فنجان قهوه یا ۱۰ قوطی کولا یا نوشیدنی‌های انرژی‌زا موجود است. یا ۱۰ تا ۱۲ فنجان چای سبز.

بسیار خوب. حالا به مبحث اصلی می‌رسیم. عوارض جانبی چای سبز، البته به طور مفصل. اما قبل از این‌که ادامه بدهیم، یک چیزی است که می‌خواهیم کاملا روشن کنیم. هیچ گزارشی مبنی بر بروز مشکل در صورت مصرف متعادل چای سبز وجود ندارد. و کیفیت چای نیز در این میان اهمیت دارد.

از این رو، اگر کسی در اثر مصرف چای سبز دچار عوارض جانبی شود، به حتمال بسیا زیاد یا به دلیل مصرف بیش از حد آن بوده‌است، یا چای بی‌کیفیت مصرف کرده‌است.

در ادامه با مهمترین مضرات چای سبز آشنا می شویم

آیا چای سبز سبب بروز برخی عوارض جانبی می‌شود؟ ممکن است تعجب کنید از این‌که چرا چای سبز برای شما بد است، خوب می‌توانید مشکل خودتان را با خواندن این مطلب چک کنید. در این نوشتار برخی از خطرات شگفت‌آور چای سبز را برای سلامتی خواهید دید.

مطلب مرتبط: ۸ دلیل که چای سبز به جای قهوه بنوشید

۱. مشکلات معده

کافئین می‌تواند شایع‌ترین عامل بروز این مشکلات باشد. اگر چه مقدار کافئین چای سبز کم‌تر از انواع دیگر چای است، اما باز هم می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند. زیرا کافئین میزان اسید درگیر در فرآیند گوارش را افزایش می‌دهد. این امر می‌تواند درد یا حالت تهوع ایجاد کند.

همچنین، اگر چه همواره گفته می‌شود که چای سبز از سرطان، به ویژه سرطان معده جلوگیری می‌کند، اما مطالعات نشان می‌دهند که در این زمینه اطلاعات کافی وجود ندارد.

مطابق با گزارش منتشر شده توسط مرکز پزشکی دانشگاه روچستر، اگر پس از نوشیدن چای سبز، دچار درد معده می‌شوید، به پزشک‌تان مراجعه کنید.

مضرات چای سبز ۲: کمبود آهن و کم‌خونی

مطابق با یک مطالعه‌ی تایوانی، از مضرات چای سبز این است که مصرف بیش از حد چای سبز می‌تواند به کم‌خونی فقر آهن منجر شود. مهم‌تر این‌که، مصرف چای سبز پس از غذای غنی از آهن سبب می‌شود که ترکیبات اصلی چای به آهن متصل شوند. اگر این اتفاق بیفتد، چای سبز توانایی خود را به عنوان یک آنتی‌اکسیدان از دست می‌دهد.

منبع : بازده

این نوشته را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *